Pointe - csöves erősítők

Magyar fülekbe magyar high-end

Egy gyakran feltett kérdés: utólag lehet-e távirányítót?

2017. augusztus 05. 14:02 - Szekeres Istvan (VINIL.HU)

Nem igazán.

classic.jpg

Árpád megvette az AVX-en nemrég hirdetett Pointe Classic erősítőt (remek vételt csinált), de szerette volna, ha távirányíthatóvá tesszük a készüléket. Megkérdezte, lehetséges-e, és ha igen, mennyibe kerülne.

A válaszunk tanulságos lehet mindenkinek, aki abban gondolkozik, hogy alapvetően nem távirányítósnak megálmodott erősítőjét utólag kiegészítené ezzel az extrával.

Íme válaszlevelünk Árpádnak a részletekkel.

Szia Árpád,

gratulálunk az új erősítődhöz. Ami a távirányítását illeti: mindent lehet, csak nem mindent érdemes :-)

A Pointe Classic nem távirányítós erősítőként lett tervezve. Elméletileg van megoldás távirányíthatóvá tenni, de ahhoz

1) kell egy motoros poti (megoldható, 30 font + áfa + szállítás);

2) kell egy vezérlő áramkör (megoldható, 9.000 ft),

3) kell egy távirányító (ha van tanítható távirányító a családban, akkor 0 ft, ha nincs, akkor tudástól, kiviteltől függően akármennyi lehet; egy noname darab kb 3,000 ft, a szépséges Pointe tömör alu távirányító 19.990 ft);

Ez eddig egyszerű :-) Most jön a nehézség: 

pcl001.jpg

 

 

4) ki kell alakítani a tápot a motornak is, a vezérlő áramkörnek is. Az elegáns megoldás az erősítő tápegységét áttervezni a trafóval együtt. Ehhez elég sokat kell trafót letekercselni, visszatekercselni, plusz forrasztgatni. Olcsóbb megoldás hagyni ezt a fenébe, és egy sima "telefontöltő" hálózati trafóval kívülről megtáplálni, amit meg kell. Olcsóbb, de nem túl elegáns a telefontöltő-csatakozó a hátlapon. És persze kell plusz egy konnektor a közelben. Esetleg meg lehet oldani ezt a táplálás dolgot egy 9V-os elemmel, de ott is a készülék belsejében kell kábelezni, és bár a külső táp árát ugyan megspóroljuk, a szerelését nem. Ez az elemes változat talán jól is nézne ki, mert az egészet valahogy be lehetne vinni a fedlap alá, ellenben időnként elemet kellene cserélni.

pcl002.jpg5) a nehézségek fokozódnak: a motoros poti fizikai mérete jóval nagyobb a motor nélkülinél. Úgy ekll elképzelni, hogy a sima "kocka" Alps potira hátulról-felülről ráül a mozgató motor. A motoros poti tehát hosszabb és magasabb is a simánál. Bár a magasság a Classicnál nem gond, felfelé éppenséggel van hely terjeszkedni. De a hossza miatt a gyári helyre nem lehet beszerelni, nincs elég hely. Vagy ki kell vágni hátul a készülék hátlapját, és akkor kilógatja a fenekét az RCA-k és a hangsugárzó csatlakozók között, vagy át kell sakkozni a poti mechanikai rögzítését.

Mondjuk ehhez már eléggé sokat kell odabent improvizálni.

A készülékben azért van a poti leghátul, mert így jön ki a legrövidebb jelút, de ettől most tekintsünk el. Előbbre hozni elsősorban azért nem lehet, mert a hátsó előfok-csőtől nem férne el fizikailag. Megnéztem, hogy nem lehetne-e egészen előre szerelni, közel a forgatógombhoz, de ott meg kondenzátorok vannak. Máshová nem nagyon lehet rakni, mondjuk oldalra, mert a poti tengelyének továbbra is egy vonalba kell esnie a forgatógomb tengelyével. Szóval úgy tűnik, az alaplap komolyabb módosítása nélkül nem fér el a motoros poti. A csöveket biztosan nem lehet áthelyezni, a kondikat a készülék front részében esetleg igen, de ahhoz egy külön áramköri lapot kell tervezni és építeni, és valahogy "emeletesen" rögzíteni. Talán lehet rá megoldást találni, de nem biztos, hogy olcsó. Ha "csak" a hátlapot vágjuk ki, az mondjuk ingyen van, de az meg "hogy néz má' ki."

6) Ki kell alakítani az infra érzékelő ablakát. Ehhez le kell szerelni az előlapot és át kell fúrni. Sima ügy. Az előlap azonban felületkezelt és hajlamos megsérülni, amikor a fúró átviszi: a pereménél felszakadhat a festékréteg, bármelyik irányból is közelítünk. Akkor pedig ronda lesz. Vagy át lehet fényezni az előlapot, de akkor utána újra is kell szitázni. A sablon elvileg megvan. De ez megint érezhető plusz költség.

p1200078_3.jpg

A projekt munkadíjjal, ide-oda szállítgatásokkal semmiképp nincs meg 40 ezer alatt, de ennyiért még ronda a készülék hátlapja (kilóg belőle a motoros poti meztelen feneke), időnként elemcsere miatt le kell venni a fedlapot, és lehet, hogy megsérül az előlap fényezése. És ebben még nincs benne a távirányító maga.

A mindenben optimális megoldás az átdolgozott tápegységgel, a gusztusosan átalakított potméter-elhelyezéssel és a szép fém Pointe távirányítóval simán hatszámjegyű összegre jön ki. Igaz, ebbe már belefér az előlap "felújítása" is.

De még ekkor is csak a hangerőt vezérli a táv, a ki-bekapcsolás, és pláne a csatornaváltás ennél is meredekebb átépítést kívánna és további költséggel járna.

Ha rám hallgatsz, nem kell ezt erőltetni :-)

További kellemes zenehallgatást,

István

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://pointe.blog.hu/api/trackback/id/tr9712721022

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása