Pointe - csöves erősítők

Magyar fülekbe magyar high-end

Búcsú egy vén baráttól

2016. augusztus 06. 15:52 - Szekeres Istvan (VINIL.HU)

(....nyugi, a vége vidám)

img_4354.JPG

Amikor a kilencvenes évek elején az egyetem mellett elkezdtem angolt tanítani, és így lett egy kis extra zsebpénzem, kinyílt előttem a hifi-világ. Először is, minden hónapban elzarándokoltam a belvárosi újságoshoz, ahol -- már és még --  lehetett külföldi hifi magazinokat is kapni. Én a Hifi News and Record Review olvasója lettem. Ők mutatták be a Pioneer akkori csúcs CD-lejátszóját, a PD-S 901 jelűt. Terjedelmes írásban szakértették az érdekességeket, a lemeztányért, amire úgy kell rátenni a CD-t, mint egy igazi lemezjátszóra, az öt készüléklábat, amiből az ötödik a futóművet támasztja alá kívülről, valahol a készülék mértani közepénél, a csupa-csupa réz belső felépítést, az akkor világmegváltónak beharangozott Legato Link digitális jelkonverziót és a többit -- de én már a fénykép alapján eldöntöttem, hogy kell egy ilyen. Harmonikus arányok, CD-játszóhoz, pláne csúcskategóriás CD-játszóhoz képest csekély számú kezelőszerv. Elegancia, időtlenség, a nyugodt erő. Valahogy látszott rajta, hogy jól is fog szólni.

img_1325.JPG

A plátói szerelem akkor teljesedett ki, amikor 1992 elején megláttam az egyik körúti hifi boltban, valahol a Ferenc körúti metró környékén. Vitrinben volt, zárt üveg mögött, szpotlámpával megvilágítva. A többi, olcsóbb CD-játszóhoz képest élőben valóságos monstrumnak tűnt. Minden héten egyszer betértem a boltba - csak úgy a szememet legeltetni.

Rengetegszer kellett elmagyaráznom a Present Perfect Continuous igeidőt, mire összejött az utolsó - akkor még a gondolkodó Ady Endre portréjával díszített - ötszáz forintos bankjegy is a rettenetes, 42 ezer forintos vételárra. Nem volt nálam büszkébb ember a négyes-hatos villamoson, amikor vittem a hatalmas papírdobozban hazafelé. Igyekeztem úgy tartani a dobozt, hogy az utazóközönség jól lássa, hogy ez egy Pioneer CD-játszó, ráadásul egy 901-es. Látják? Egy valódi kí-len-cáz-e-gyess!

Harmonikus kapcsolat volt, az első naptól az utolsóig. Megszámlálhatatlanul sok jó lemezt élveztünk együtt (és egy pár rosszat). Tolta a Guns'n'Roses-t, a Cult-ot és a Billy Idolt a házibulikban (nekem ilyen rockos társaságom volt a kilencvenes években), a nyugodt, otthonülős estéken pedig finom akusztikus dzsesszeket. A lemezboltok komolyzenei polcai előtt is egyre többet időztem - azt hiszem, ez sokat elmond a lejátszó képességeiről. 

img_1326.JPGErősítők, hangsugárzók, és persze lányok jöttek-mentek, összeköltözések, szétköltözések, pár év egyetem külföldön, de a 901-es stabil pont maradt a hifimben és az életemben. Három-négy lemezt biztos minden nap meghallgattam vele. A lemeztányéros megoldás lényege, hogy az optika felülről néz lefelé, így a por, a kosz nem száll bele. Jellemző, hogy amikor egyetlenegyszer meghibásodott, akkor sem a lézer egységet kellett kicserélni, hiszen az még ma is az eredeti benne, hanem a fiókmozgató mechanika fogaslécét - mert egyszerűen elkopott. Az akkor már lassan nagykorú (18 év, ugye) készülékhez egyébként létezett gyári tartalék alkatrész - igaz, Japánból kellett rendelni.

A fiam már két éves volt, amikor megérett az idő a cserére. Addigra már annyit fejlődött a rendszerem, nem utolsó sorban az első Pointe csöves erősítőmnek köszönhetően, hogy a CD-futómű lett a leggyengébb láncszem. A Pio helyett jött az a Micromega, ami a mai napig is szolgál. A Pio visszakerült a dobozába. Jó lesz majd egy másodrendszerbe, gondoltam. Közben világos volt, hogy nemigen van hely egy második rendszernek.

Lett volna alkalom, hogy az ember eladja. Költöztünk és felújítottunk, kellett egy új autó, aztán hopp, elromlott a kazán. Sokszor lett volna helye annak a pár tízezer forintnak. De ezt a készüléket nem lehetett csak úgy elkótyavetyélni.

img_1329.JPGA doboz viszont egyre inkább útban volt. A padlásra nem lehetett felvinni, mint egy kinőtt gyerekcipőt, jóleszazmégvalamire, hiszen egy forró nyár alatt tönkrement volna abban a katlanban. Az ágy alá a doboz mérete miatt nem fért be. Minden takarításkor szúrós női szempár nézett rám neheztelve a doboz környékéről.

Az egyik hifis fórumban jelent meg a hirdetés még januárban. Pont egy 901-est keresett valaki. Egy kistesót, egy 802-est ajánlottak neki. "Köszönöm, de olyanom már van," érkezett rá a válasz. Miért kell valakinek két, amúgy majdnem teljesen egyforma Pioneer CD-játszó? Küldtem neki egy óvatos privát üzenetet, talán lenne itt egy eladó 901-es. Direkt aránytalanul magas árat írtam, és előre közöltem, hogy nincs alku. Hogy felháborodva kérhesse ki magának. Milyen jó is lett volna, ha elküld a fenébe! Nyugodtan nézhettem volna abba a neheztelő női szempárba takarításkor: dehát látod, hogy én mindent, de tényleg mindent megpróbáltam, ugye, csak hát nem kellett a vevőnek....

Felháborodás helyett telefonhívás érkezett. Viktor, a hirdető, a készüléket akarta. Kiderült, amit sejtettem: gyűjtő és Pioneer készülékekben utazik. A CD-sora már majdnem teljes, csak egy szép állapotú 901-es hiányzik. Közeledett a pillanat, hogy elengedjem az enyémet.

Azért nem adtam magam könnyen. Mindig közbejött valami, egy váratlan külföldi utazás, aztán nyaralni kellett menni, rettenetes súlyos náthával estem ágynak. A kaput kiemelték... most átalakítják... nincs kapu... nem lehet bemenni. Viktor hívott időnként, rámírt sms-ben, email-ben: ugye megvan még a készülék, és ugye nem gondoltam meg magam?

img_1328.JPGViktor végül tegnap jött át a CD-játszóért. Utoljára még kicsinosítottam, és feltettem az állványra egy kis utolsó közös muzsikára. Szakítás utáni szex. Először nem is szólalt meg. Nemostromojjelbakker. Persze csak a rutin múlt el, hogy a fényes oldallal felfelé tegyem a tálcára a CD-t. Amikor megszólalt, újra kiderült, hogy nem tudja azt hangban, amit a Micromega. Tudott viszont valamit, amit meg a Micromega nem: felidézte a zenékben gazdag, mozgalmas közös éveinket.

Tudom, hogy a Pio konkrétan a hifi-mennyországba került. Lehet-e jobb helyen, mint egy értő gyűjtő készülékei között a fő helyen? De azért hiányozni fog a jellegzetes klattyanása, ahogy a fiók behúzása után leereszti az optikát a lemez fölé. Hiányozni fog a Play gomb leheletfinom nyomáspontja, ami még mindig az ujjbegyemben van.

És, attól tartok, hiányozni fog ez az egész negyed évszázad fiatalság.

*****

Egy réges-régi rendszer. Az első, amivel órákig tudtam zenét hallgatni, lényegében bármilyen műfajban. Az eredeti Söund Organisatiön asztalkán lévő PD-S 901 egy Audio Alchemy DDE v3.0 DAC-ot hajt meg, azt pedig egy Power Station Two tápegység. Az erősítő Mission Cyrus IIIi a PSX-R külső táppal. A hangsugárzó egy igazi gyöngyszem, Chario Hyper 1 Mk2 minidobozok, Mission állványon. A kábelek Straightwire-k. A kép 2001-ben készült, az első saját digitális fényképezőmmel. Ja, és hogy miért nem szimmetrikus az elrendezés? Az állványtól jobbra ott egy erkélyajtó a függöny mögött :-)

hifi200.JPG

Pár évvel később. A szőnyeg, a függöny és az erkélyajtó ugyanaz. Az erősítő egy Primare A30.1, az utolsó félvezetős erősítőm. A hangsugárzók Chario Academy 2-k. A kábel már az Audio Note ezüst.

hifi047.JPG

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pointe.blog.hu/api/trackback/id/tr219166836

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tollact 2016.09.02. 16:18:49

Nagyon klassz kis írás. Nekem is hasonló módon és körülmények között lett meg annak idején az ugyanilyen gépem. De tényleg, még a villamoson is vittem én is, és vonattal hoztam haza. Én is nagyon szerettem, még talán az AN rendszerben is szolgált egy rövid ideig. Az érzelmek hasonlóak voltak nálam is, de az eladás prózaibb: nekem sajnos szükségem volt az árára mikor meglett az új gépem, ami mellesleg azóta is megvan, már kb 15 éve...

Öreg Vatyi (törölt) 2016.09.28. 10:52:06

Nekem idén lett egy PD-S 702, ami ehhez képest talán "kistesó", nekem mégis eddig a csúcs gép, az eddigi CD-játszóim után (HB-Electronic, majd Technics SL-PG100, Siemens RA300)...

yvsmad 2016.11.02. 22:19:36

Nekem PD-S802 volt és szintén egy Micromega ébresztett rá arra, hogy nem olyan híres ez a nagy Pio. Leginkább a Legato volt az, ami inkább reklámszöveg, mint valós tartalom. Kevesen tudják, hogy a Legato valójában többféle DAC-ot is takar, valamint a Stable Platter-nek több típusa is van, ami csak kívülről egyforma, a Wadiában pl. nem ugyanaz volt (ráadásul feltuningolva), mint a középkategóriás Piokban, bár sokan ezzel reklámozták eladáskor. Szóval az új ára 42.500 volt és nem is ért többet a csilivilik ellenére sem. Ez a reális kategóriája.

2016.11.03. 19:47:42

@yvsmad: A Pioneer PD-S802 sokkal gyengébb minőségű hangban mint a 901,nem classA fetes a kimenete sorolhatnám ,Én vettem meg a 901-est tetszik a hangja ,de már tervben van a Pioneer PD-9300 ami egy szinttel magasabb a 901-től.Persze ne felejtsük el ezek 25 éves gépek , nem 24 bites Dac-van benne ,stb

2016.11.03. 19:50:47

@yvsmad: Nekem is van PD-S802

yvsmad 2016.11.03. 21:14:55

@dean01: Nem egyformák, de ugyanaz a Legato van benne, amelyik 12 kHz fölött egy furcsa tranziens után egyszerűen vág, ki van mérve. A 20 kHz fölötti átvitel csak egy nagy maszlag, még azt sem közelíti meg. Ezek után tök mindegy, hogy milyen fetes a kimenete. Ha mást akarsz, keress multibites Piot, pl. PD-73, PD-93.

2016.11.03. 21:54:51

@yvsmad: 20khz-nél vág ,a 1991 gyári Pioneer prospektusom meg van,meg utána olvastam Én Is ennek, az emberi fül kb 15 khz-ig hall kb ,nem akarok belemenni a témába mert úgyse jutunk dűlőre

yvsmad 2016.11.03. 22:50:53

@dean01: Ne a reklámszöveget olvasd, mert aszerint ez a legjobb lejátszó a világon. A valóságban még csak a 15 kHz-et sem közelíti meg, amit azért minden márkás lejátszó bőven tud.. Hallgass meg mellette te is egy vele egyidős Micromegát, megtudod, hogy miről beszélek. Nem kell 24 bites DAC ahhoz, hogy jobbat hallj, sőt...

2016.11.03. 22:57:36

@yvsmad: Te azt mondod hogy ez a lejátszó kb 5 hz-től-12 khz visz át ,sztem a japánok kicsit többet értenek hozzá akik a világot fejlettségben már legalább 30 évet elhagyták !!! De magyarországon valakik egy somogyi SAL 3000 ft-os műszerrel kimérték hogy ez 12 khz-ig visz át NE Ember !

dean01 (törölt) 2016.11.03. 22:58:44

@yvsmad: sztem hanyagoljuk egymást thx

yvsmad 2016.11.03. 23:10:45

@dean01: Ha tudnád, hogy pl. egy japán erősítőnél mennyi különbség van a papírra leírt és a valósan leadott teljesítmény között, akkor nem hivatkoznál többet a japán reklámszövegre.
Nem zavar, hogy papíron ugyanazt az átvitelt tudja egy belépő szintű legolcsóbb CD, mint a csúcskészülék?
Nem zavar, hogy az általad magasztalt "csúcskészülék" egy 40 ezres árkategória? Egy Sony QS többe került, az ES-ről nem is beszélve. De ok, tedd félre a specifikációt, hallgass meg a Legato-s Pio után egy bármilyen audiofil CD lejátszót, többet nem kérsz a tompa Legato-ból, azt garantálom. Kérdezd csak meg a cikk íróját. Eszébe nem jutott a Micromega után akár csak a 2 rendszerbe is bekötni a 901-est, annyira illúzióromboló lett volna. Így megmaradt szép emléknek.

dean01 (törölt) 2016.11.03. 23:28:43

@yvsmad:
Én egyből a csatolókonkat kicseréltem a 901 be,egyből analógosabb melegebb lett a hangja,de nekem nem ez a vég állomás a Pioneer-nál ez a tornyom része miatt kellett,amúgy most Pioneer A-858 erősítőm van sztem a 4x120 watt-ot tudja 1000 watt áramfelvét mellett!!de m90,c90 a célom.Nem akarok annyira belebonyolódni a témába,de a cd-írás terén mondjam azt hogy mermorex black cd-re Plextor Premium2 cd -íróval 1x sebbességel milyen minőségű lemezeket írok .ne menjünk bele köszönöm a gyári elbújhat mellette !

yvsmad 2016.11.04. 06:46:24

@dean01: A készülékek gyűjtése OK egyébként, jó kis hobbi.
Plextor Premium 2-vel ne írj 1x sebességgel, mert 4x a leglassabb, amit tud. Legfeljebb az író szoftver átver téged, ha enged 1x-et beállítani, a hardver úgyis visszaállítja 4x-re. (Nekem is van Premium2, de még a Premium 1 sem tud 4x alá menni). Memorex Black-et mostanában nem nagyon lehet kapni. Nekem van egy dobozzal a legutolsó típusából, aminek fehér borítója van, rajta a fekete lemez képével, de már az is legalább 5-6 éves. Te honnan szerzel ilyet?

dean01 (törölt) 2016.11.04. 08:39:16

@yvsmad: Miért nem lehet írni 1x ? A memorex black lemezeket még lehet 1x írni mivel 48x lemezek,Én Plextor PX-W1610-el íróval is írtam 1x sebbeséggel . Milyen géppel írsz ?Én 80 percig írom a lemezeket mértem az időt .
Tavaly vettem ebay-ről memorex 04751 50 db-os hengert de már nincs a csávónak ,már csak vagy 20 üres lemezem van sajnos máshol kell keresni

yvsmad 2016.11.04. 21:39:37

@dean01: A PX-W1610 régebbi mint a Premium 2 (2005/06), ez utóbbi van nekem és az író nem tud 4x alá menni CD-R lemezekkel, még asztali írókba való, 1x-re tervezett audio CD-R lemezekkel sem. Memorex Black-ből nekem ilyen van még, ez az utolsó típus, már Imation gyártmány: images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71cPPucn4MS._SY355_.jpg
süti beállítások módosítása