Pointe - csöves erősítők

Magyar fülekbe magyar high-end

Egy szombat este tanulságai

2014. december 21. 21:50 - Szekeres Istvan (VINIL.HU)

img_2336.JPG

A meghirdetett Meishu–meghallgatás után többen megkerestek magánban és a hozzászólások között is, hogy meséljem már el, pontosan milyen Pointe készüléket vetettünk be az Audio Note Meishu párjaként, és hogy mit tapasztaltunk a szeánszon. Elmondom.

Az első kérdésre könnyű válaszolni: egy egyedi kimenőtrafóval megtuningolt Sixty-t hallgattunk, Ei KT90-es csövekkel. Ezt az erősítőt Pointe Tibor az egyik legjobb vevőjének készítette, kiiktatva a Sixty triódás üzemmódját, de az ultralineár üzemmódhoz a lehető legjobb trafót készítve, „költség nem számít” alapon. Egy pár hete ez a készülék eljutott Budapestre, kézenfekvő volt őt nevezni a Meishu kihívójaként.

A második kérdés ennek fényében még izgalmasabb: vajon mit tud Tibor talán legjobb hangú erősítője egy magasabb presztízsű, forintban mérve háromszoros túlerőben lévő erősítővel szemben?

Elég nehéz ebből a Pointe blogon jól kijönni, hiszen az elfogultságot mindenki alapnak veszi. Pár konkrétumot írnék csak le:

1)      A Meishu megjelenése tényleg lenyűgöző. Nagy. Mit nagy, hatalmas. Nehéz. Mit nehéz, ólomsúlyú. Hat készülékláb tartja. Az általunk csak a „dögnehéz tepsi” munkanévre hallgató Sixty egy született nádszálkisasszony mellette.

2)      Ami az extra szolgáltatásokat illeti: talán hasznosabb egy távirányító (Sixty), mint egy balansz poti (Meishu).

3)      Nem újdonság: a wattok száma keveset árul el egy készülék valós képességeiről, beleértve akár az elérhető hangnyomást is. A 2 x 60 wattos Sixty hazai pályáján a „mindössze” 2 x 9 wattos Meishu is tökéletesen elboldogult. Igen nagy hangerő és igen bonyolult zenei anyag kellett hozzá, hogy a 9W határait megsejtsük az átlagosnál nem is sokkal érzékenyebb, 92 dB-es Triangle hangsugárzókkal.

4)      A Pointe és az Audio Note igen hasonló hangzásideált követ. Dinamika, élő hangszerhangok, transzparencia, flow (a zene áramlása). Semmi mézeskalács-árnyalatú romanticizmus. Ez még úgy is egyértelműen átjött, hogy a két erősítő műszaki felépítése nem is térhetne el jobban egymástól. Nem csak egy út vezet Rómába.

5)      A hifiben továbbra is érvényben van az exponenciálisan növekvő ár elmélete. Azaz egy kicsivel jobb hangminőség felára a felsőbb kategóriákban lélegzetelállítóan magas lehet. Ez néha már-már pazarlóan drága műszaki megoldásokkal párosul – lásd a Meishu ezüst belső kábelezését.

6)      A jó erősítők hatásmechanizmusa hasonló: nem arról van szó, hogy egyből lenyűgöznek a „hatalmas hanggal,” inkább arról, hogy hosszú távon bármilyen zenét és bármilyen lemezt élvezetes és felemelő hallgatni velük. Hosszúhajú, összetetovált ősrockerek nem engedik kivenni a Hattyúk tava balettzenét; szemüveges-szakállas zeneműtár-alkalmazottak bólogatnak átszellemülten boszniai dub-ska-ethno-rock zenére. Ilyen furcsaságokat a Meishu is, a Sixty is produkált. Az erősítőcsere mindkét készülékről nehéz volt, mindig akadt, aki még előbb ezt vagy azt szívesen meghallgatott volna velük.

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://pointe.blog.hu/api/trackback/id/tr477002971

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása